Labels

Friday, September 21, 2012

Info: Nikon D3200 dengan peranti tanpa wayar

SISTEM peranti tanpa wayar merupakan satu aliran baru yang kini mendominasi dunia teknologi termasuk kamera. Hampir keseluruhan gajet di pasaran hari ini mengalami transformasi sedemikian.

Maka tidak hairanlah syarikat pengeluar kamera berjenama Jepun, Nikon membuat satu anjakan dalam teknologi kamera yang bertujuan memenuhi harapan pengguna setianya.

Kamera digital refleks lensa tunggal (DSLR) NIKON D3200 mempunyai ciri ciri keistimewaan yang lebih daripada jangkauan pengguna.

Perkongsian imej beresolusi tinggi dengan rakan-rakan melalui rangkaian sosial mahupun emel dan sebagainya membuktikan teknologi mendominasi segala aspek kemanusiaan termasuk platform berkomunikasi.

Nikon D3200 mempunyai resolusi tinggi iaitu 24.2 megapiksel setanding kamera profesional dalam kelasnya.

Walaupun ia ditampilkan khusus untuk pengguna amatur tetapi keinginan mencetak dengan pengimejan berkualiti tinggi menjadi pendorong kepada pengguna profesional untuk mencubanya.

Penggunaan sistem peranti tanpa wayar (wireless transmitter) WU-1a sebagai sistem sokongan bagi pengguna yang inginkan kepuasan perkongsian dengan rakan.

Jarak untuk sistem ini tidak melebihi 10 meter dari radiasi rakaman dan penerimaan imej tanpa halangan.

Menurut Pengurus Kanan Bahagian Perkhidmatan Profesional, Pemasaran Produk Pengguna Nikon (Malaysia) Sdn. Bhd., Mahfooz NR , D3200 yang menggunakan format Nikon DX merupakan kamera menggunakan enjin pemprosesan imej terbaharu Expeed 3 yang sama seperti penghasilan Nikon D4 yang digunakan khususnya golongan profesional.

Panel dial mod pemudah cara didatangkan khas dengan ciri baharu bagi pengguna yang ingin memulakan langkah pertama menggunakan DSLR.

Julat ISO mencapai sehingga 6400 serta rakaman penuh video berdefinisi tinggi (full HD).

Sementara itu, Pengurus Besar Jabatan Pemasaran Produk Pengguna, Nikon (Malaysia) Sdn. Bhd., David Ng Choon Yiak, berkata, Nikon D3200 mampu merakam imej dalam cahaya malap di samping sistem berterusan kelajuan pengatup sebanyak empat bingkai sesaat (4fps).

"Kamera ini diperbaharui dengan sistem tambahan 11 kawasan titik fokus" katanya pada sesi pertemuan bersama media di Port Dickson, Negeri Sembilan baru-baru ini.

Kesinambungan teknologi pakar jurutera negara matahari terbit ini memberikan kepuasan dalam merealisasikan kehendak dan cita rasa pengguna DSLR Nikon amnya.

Source: Utusan

No comments:

Post a Comment